Saat erillisen sähköpostivahvistuksen siitä, että olemme vastaanottaneet asuntohakemuksesi. Tästä vahvistuksesta tiedät, että hakemuksesi on tullut perille ja olet mukana asukasvalinnoissa. Vahvistuksesta löydät myös linkin, jonka avulla voit uudistaa tai muokata hakemustasi.
Hakemus on voimassa 3 kuukautta jättöpäivästä lähtien. Mikäli emme ole pystyneet tarjoamaan sinulle asuntoa hakemuksen voimassaoloaikana, tulee sinun uusia hakemus itse. Helpoiten asuntohakemuksen saa uusittua uusimislinkin kautta, jonka olet saanut asuntohakemuksen jätön yhteydessä. Voit toki uusia hakemuksen soittamalla tai laittamalla sähköpostia asiakaspalveluumme.
Asunnon saaminen riippuu vapautuvien asuntojen määrästä. Suurin kysyntä on yksiöistä ja pienistä kaksioista. Myös hakemuksessa esitetyt aluetoiveet ja muut rajaukset vaikuttavat asunnon saamiseen. Asunnon hakijoita on moninkertainen määrä vapautuviin asuntoihin nähden. Asunnon tarjoamisessa otamme huomioon hakijan asunnon tarpeen kiireellisyyden, varallisuuden ja taloudellisen tilanteen. Näistä syistä emme valitettavasti pysty antamaan arviota siitä, kuinka kauan kestää, että löydämme sinulle kodin.
Luottotietomerkintä ei ole este asunnon saamiselle. Jos sinulla on asumiseen liittyviä luottotietomerkintöjä, pyydämme sinulta näistä veloista todistuksen toimivasta maksusuunnitelmasta sinun ja velkojan kesken.
Jos et halua ottaa asuntoa vastaan, ilmoita siitä meille asuntotarjouksen voimassaoloaikana. Voit tehdä tämän soittamalla tai lähettämällä sähköpostia asiakaspalveluumme. Samalla sinun kannattaa myös tarkentaa hakukriteereitä asuntohakemuksessasi, jotta osaamme tarjota sinulle paremmin sopivaa asuntoa.
Jos haluat vaihtaa asuntoa, tulee sinun lähettää meille uusi asuntohakemus. Täytä hakemus mahdollisimman huolellisesta ja perustele, miksi haluat vaihtaa asuntoa. Hakemus on voimassa kolme kuukautta.
Voit olla yhteydessä suoraan huoltoyhtiöön.
Jos avain katoaa, on lukko sarjoitettava uudestaan. Ilmoita avaimen katoamisesta asiakaspalveluumme, joka tilaa lukon sarjoituksen. Sarjoituksen maksaa asukas. Mikäli sinulla on kotivakuutus, kannattaa selvittää josko vakuutus korvaisi sarjoituksen.
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin katsotaan sinulle sopiva saunavuoro tai autopaikka.
Asukas vastaa itse oman pihansa hoidosta, ja vastuu koskee sekä omaa etu- että takapihaa. Asukkaan vastuulle kuuluu nurmikon leikkuu sekä viheralueiden, kuten pensasaidan hoito. Lumityöt kuuluvat asukkaan vastuulle sekä omalla piha-alueella että omalla parvekkeella.
Huollon vastuulla on nurmikon leikkuu ja lumityöt yhteisellä piha-alueella siitä alkaen, mihin asukkaiden omat piha-alueet päättyvät.
Tuholaisepäilystä tulee ilmoittaa huoltoyhtiölle. Huolto tarkistaa asunnon ja tilaa tuholaistorjujan tarvittaessa.
Kaikissa kiinteistöissämme on erinomaiset mahdollisuudet jätteiden lajitteluun ja kierrättämiseen. Lähestulkoon kaikissa meidän taloyhtiöissä löytyy mahdollisuus lajitella ja kierrättää seka-, paperi-, pahvi-, lasi-, pienmetalli-, muovi- ja biojäte.
Ensimmäiseksi kannattaa jutella häiriön aiheuttajan kanssa, jos se on mahdollista. Mikäli keskustelu ei tuota tulosta, voit tehdä kirjallisen häiriöilmoituksen isännöitsijälle. Kaikki häiriöilmoitukset käsitellään, ja häiriöihin puututaan.
Jokaiselle kiinteistölle on laadittu pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelmasta löydät vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin: onko kohteessa väestönsuoja, minne tulee kokoontua hätätilanteessa ja missä sijaitsevat kohteen pelastustiet.
Pelastussuunnitelmat ovat nähtävissä Tuusulan kunnan kiinteistöjen verkkosivuilla oman asumiskohteesi alla sekä Asukassivuilla.
Kaikkiin asunnossa tehtäviin muutoksiin tulee kysyä kirjallisesti lupa vuokranantajalta. Huomioithan, että kaikki itse asennetut asiat tulee poistaa ennen poismuuttoa omalla kustannuksella.
Autopaikan puhdistaminen kuuluu autopaikkaa vuokraavan asukkaan vastuulle. Huolto auraa pysäköintialueen kulkuväylät lumesta, mutta ei esimerkiksi lapioi autopaikkojen väleistä tai takaa. Auton reunustat ovat siis aina asukkaan vastuulla.
Jos huomaat, että katolla on paljon lunta, ja havaitset räystään reunan yli roikkuvaa lunta, niin ole yhteydessä huoltoyhtiöön. Muista myös olla varovainen, kun liikut lähellä räystäitä, sillä niistä voi pudota lunta ja jäätä.
Palovaroitinten hankkiminen asuntoon ja toimintakunnosta huolehtiminen on asukkaan vastuulla. Asunnossa tulee olla yksi palovaroitin aina alkavaa 60 neliötä kohden. Porraskäytävien palovaroittimista vastaa huolto.
Talonkirjanote ja todistus asumisesta ovat sama asia. KELA tarvitsee lomakkeen asumistukihakemuksen liitteeksi. Talonkirjaotteesta näkyy ketkä kaikki asunnossa virallisesti asuvat. Talonkirjaotteen saat asiakaspalvelustamme.
Jos sinulla on vaikeuksia maksaa vuokraa, on hyvä myös selvittää Kansaneläkelaitokselta mahdollisuutta asumistukeen ja toimeentulotukeen. Kelan sivuilla on laskuri, jonka avulla voit arvioida, oletko oikeutettu asumistukeen. Kelan sivuilla voit myös täyttää asumistukihakemuksen.
Vuokra, sekä mahdolliset autopaikka- ja saunamaksut tulee maksaa eräpäivään mennessä.
Eräpäivä on aina kuukauden 2. päivä. Maksaessa tulee käyttää AINA viitenumeroa, jotta suoritus kohdistuu oikealle sopimukselle. Eräpäivää ei voi muuttaa.
Varmistathan, että mahdollisten tukien maksajalla on myös oikeat maksutiedot (esim. KELA). Huomioithan, että vaikka joku muu taho maksaisi osan vuokrastasi (esim. Kela tai sosiaalitoimi), on asukas aina vuokrasopimuksen allekirjoittaneena itse vastuussa maksuista.
Voit pyytää uuden vuokralaskun asiakaspalvelustamme tai voit tarkistaa maksutiedot Asukassivuilta, omista tiedoistasi.
Kyllä on! E-laskun saat käyttöösi omassa verkkopankissasi etsimällä kohdan ”e-lasku” ja hakemalla laskuttajaksi ”Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy”. Kun hyväksyt sopimuksen, saat jatkossa laskut suoraan verkkopankkiisi.
Voit valita seuraavista vaihtoehdoista
Tarkemmat ohjeet e-laskun käyttöönottoon löydät oman pankkisi verkkosivuilta.
Jos et maksa vuokraasi eräpäivään mennessä, saat loppukuusta maksukehotuksen. Sinun tulee maksaa tällä maksukehotuksella erääntynyt vuokra ja perintäkulut.
Huom! Olemme siirtymässä käyttämään ulkopuolista perintätoimistoa 1.11. alkaen.
Mikäli et saa maksettua vuokraa päivämäärään mennessä, suosittelemme sinua olemaan heti yhteydessä asiakaspalveluumme (tukuki.asiakaspalvelu@tuusula.fi tai 040 314 3033 / 040 314 3038) sopiaksesi maksuista ja maksuaikataulusta.
Huom! Olemme siirtymässä käyttämään ulkopuolista perintätoimistoa 1.11. alkaen.
Vuokrasopimus irtisanotaan AINA kirjallisesti. Irtisanomisilmoituksen allekirjoittavat henkilöt, joiden nimiin vuokrasopimus on tehty. Irtisanomisaika on aina yksi kalenterikuukausi, joten teethän irtisanomisen ajoissa.
Irtisanomisilmoituksen voit tehdä sähköisenä tai löydät paperisen täytettävän ilmoituksen verkkosivujen lomakepankista.
Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kokonainen kalenterikuukausi. Toisin sanoen irtisanomisaika lasketaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jolloin vuokralainen irtisanoo sopimuksen: esim. jos irtisanomispäivä on 15.6., asukkaan vuokravastuu loppuu seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä eli 31.7.
Kyllä pitää. Asunnon muuttosiivous on tehtävä siten, että uusi asukas voi ottaa asunnon heti käyttöönsä. Asunnossa tehdään vuokrasuhteen päätyttyä asuntotarkastus, jossa todetaan asunnon kunto ja siisteys.
Ei saa jättää. Talon jätepisteeseen viedään vain tavallinen kotitalousjäte. Vanhat kalusteet, patjat yms. ja ongelmajäte on kunkin asukkaan itse toimitettava jäteasemalle.
Vakuus palautetaan vuokralaiselle vuokrasuhteen päätyttyä mahdollisimman pian, yleensä muutaman arkipäivän kuluttua sopimuksen päättymisestä. Vuokranantaja voi pidättää vakuuden tai osan siitä, mikäli vuokrasuhteen aikana on esim. laiminlyöty vuokranmaksu (eli on jäänyt vuokrarästiä), muuttosiivous on tehty puutteellisesti tai kaikkia avaimia ei ole palautettu sopimuksen päätyessä.
Ota meihin yhteyttä joko oheisella lomakkeella tai soittamalla numeroon p. 040 314 3033